top of page
  • התזונאית שקמה נחמן

הטעם מר אבל הבקבוק נגמר

חשבתם שאני כותבת על בירה?

אני אוהבת בירה

אבל אני לא משתמשת בבירה כדרך לברוח מהמציאות הלא פשוטה שלי.

בזמנו, כאשר סלע היה חי הכנתי לנו משקה על בסיס "תמצית עלי זית". המשקה המר- מריר מצוין לחיזוק מערכת החיסון. וכפיתרון לצינון.

הסיפור מתחיל במרתף אפל ולח, שולחן עץ מלא מכוסה באבק, מבחנות ענק, מזרקים ארוכים וחדים, מדענים חסרי שינה ועכברושי הניסוי מתרוצצים על מדפי המרתף. ככה דמיינתי בעיני רוחי את המחקר. במחקר בדקו האם לתמצית עלי זית מיובשים יש השפעה על הורדת נזק חמצוני.

איך זה קשור לצינון?

רדיקלים חופשיים הם הדרך של הגוף להלחם בחיידקים. זה כמו סופת טורנדו - היא הורסת את החיידקים וגם משמידה את כל מה שמסביב. רדיקלים חופשיים פוגעים בין היתר בתהליכי תיקון והתחדשות של הגוף.

הורדת נזק חמצוני ונטרול רדיקלים חופשיים הם השאיפה הכללית של כל מי שרוצה להתאושש מאימון, להראות צעיר ולשמור על אור בעור.

הניסוי בוצע בעכברים, ניסו לבדוק איך הם מתאוששים אחרי מתן של חומר שגורם לנזק חמצוני מוגבר, זה ממש מזעזע, כל זה כדי לבדוק האם תמצית עלי זית מיובשים מורידים נזק חמצוני?

איך הם יצרו את התמצית? שטפו עלי זית טריים, ייבשו את העלים בטמפרטורת החדר בצל, שברו לחלקים גסים, שקלו 25 גרם עלים יבשים, השרו אותם ב3 ליטר אתנול למשך לילה שלם (במרתף!!!). את התוצר מהלו עם מים לריכוז של ֵ0.75ֵֵ% על ידי ערבוב עם חומר מתחלב בשם Tween 80 בריכוז 2%.

מה היו התוצאות? התוצאה הייתה עליה בחידוש דנ"א בכרומטידות (SCE) ובסטטוס החימצוני הכולל (TOS). כלומר המחקר מצא שלתמצית עלי הזית המיובשים השפעה מגינה מפני נזק חמצוני ורעילות דנ"א.

האם הסיקו מסקנות? לדעת החוקרים כנראה שאפקט ההגנה הגנטי מתרחש דרך עלייה עלייה ביכולת הקיבול האנטי-חמצוני, דיכוי סטרס חמצוני והשפעתם על רדיקלים חופשיים.

מה היו החומרים הפעילים? ההשפעה המתקנת רעילות גנטית בלימפוציטים קשורה בחומרים הפעילים הבאים: ויטמין E, קואנזים Q10, ויטמין c, גלותתיון, הפוליפנול אוליאורופין והפוליפנול הידרוקסיטירוסול.

איך ליהנות מהיתרונות של עלי הזית?

חליטת עלי זית עשויה לסייע לחיזוק המערכת החיסונית. אך, מיועדת לאמיצים בלבד היות וטעמה מר.

מתכון להכנת חליטה

בכדי להכין חליטה של עלי זית מיובשים יש לקטוף כמות גדולה של 10 כוסות עלים לא מרוססים וללא תולעים, לשטוף טוב טוב ולייבש. הייבוש לוקח יותר משבוע. כאשר העלים מפסיקים להיות גמישים זה אומר שהם מספיק יבשים. בשלב הזה ניתן לשבור ולרסק אותם ולהעביר לסיר עם מים. להרתיח ולבשל 20 דקות על אש נמוכה, לסנן ולהעביר לבקבוק.

מתכון לתה לאנשים שלא אוהבים מר

מערבבים חליטת עלי זית (כרבע כוס) עם מים חמים 3 פעמים ביום מומלץ לא להמתיק, היות וסוכר מחליש את המערכת החיסונית.

שקמה דויטש

דיאטנית, מאמנת כושר

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page